Doetinchem

"Zo lok je vogels naar je tuin " door Anna Kemp

Anna Kemp was jaren werkzaam bij Vogelbescherming Nederland o.a. als vogeltuindeskundige.
In 2008 heeft ze samen met haar partner een boerderijtje met weiland gekocht op Sinderen en hebben daar een waar vogelparadijs gecreëerd: de Natuur & Theetuin NatuurlijkBUITEN.
In het begin zagen ze er minder dan 10 verschillende soorten vogels inmiddels staat de teller op meer dan 60 soorten (jaarrond).

Tijdens de lezing deelt ze graag haar tips om het jaar rond een aantrekkelijke tuin te creëren voor vogels.
Een handig ezelsbruggetje is het onthouden van de 3 V's: voedsel, veiligheid en voortplantingsmogelijkheid.

Voedsel voor vogels:"Voedsel betekent eten voor ouders en jongen. Elke vogel heeft een andere voorkeur".
Veiligheid: "Voor veiligheid hebben vogels schuilplekken nodig in dichte inheemse bosjes, hagen en heggen", aldus Anna.
Voortplantingsmogelijkheid: "De veilige bosjes zijn meestal tegelijkertijd goede nestelplekken, net als wat hogere bomen met holtes".

En een vierde, overkoepelende V is die van variatie. Zorg voor een afwisselend leefgebied met water, gazon, struiken, hagen, klimplanten en bomen en bloeiende planten voor insecten.

Datum: maandag 27 november 2023
Aanvang 20.00 uur